Perayaan mawlid-ur-rasūl tidak pernah dilakukan oleh para salaf-us-ṣālih di
kurun ketiga yang pertama [1], meskipun mereka mengagungkan dan
menyayangi RasūlulLāh Ṣ.‘A.W di mana kecintaan (dan kasih-sayang) mereka
kepada baginda sama sekali tidak dapat ditandingi oleh umat Islam masa
kini.
Walau bagaimanapun, ia (sambutan tersebut) adalah aktiviti yang elok
jika pelakunya mempunyai tujuan yang baik menghimpunkan orang-orang
yang ṣālih dan berṣalawat ke atas RasūlulLāh Ṣ.‘A.W,
memberikan makanan kepada golongan fakir dan miskin, dan ianya diberikan
pahala oleh الله dengan syarat perlakuan tersebut (memberikan makanan)
dilakukan sepanjang masa (tidak terhad ketika sambutan mawlid-ur-rasūl sahaja).
Imām Ash-Shāfi‘īy r.ḥ (meninggal 204H) berkata : “Perkara-perkara
baru itu terbahagi kepada dua, pertamanya, apa-apa perkara baru yang
menyalahi kitāb (Al-Qur’ān) atau sunnah atau āthār atauijmā‘, maka ia adalah bid‘ah yang
sesat; dan keduanya, apa-apa perkara baru yang baik yang tidak
menyalahi salah satu yang tersebut, maka ia adalah perkara baru yang
tidak dicela.” ‘Umar r.‘a berkata tentang mendirikan (ṣalāt tarāwīḥ di bulan) Ramaḍān: “Sebaik-baik bid‘ah ialah
ini.” Maksud beliau ialah perkara demikian adalah hal yang baru, tidak
pernah ada sebelum ini. Disebabkan ia adalah begitu (bid‘ah yang baik), ia tidaklah boleh ditolak apa-apa (hukum) yang telah lalu. Maka, bid‘ah yang
baik itu telah disepakati akan keharusan melakukannya dan galakan
kepadanya dengan harapan mendapat pahala bagi mereka yang mempunyai niat
yang baik padanya, iaitu setiap perkara baru yang berbetulan dengan
kaedah-kaedah sharī‘ah tanpa menyalahinya sesuatu pun, tentulah tiada kemudaratan dari segi shara‘ untuk melakukannya.
Dan, sambutan dengan dhikir-dhikir yang baik telah thābit dan mempunyai asal dari segi shara‘,
di mana terdapat riwayat daripada Ibnu ‘Abbās r.‘a: “Bahawa Nabīy
Ṣ.‘A.W ketika baginda tiba di Madinah, baginda dapati mereka sedang
berpuasa sehari, iaitu ‘Āshūra’. Lalu, mereka berkata: “Ini
adalah hari yang agung, dan iaitu hari الله melepaskan Mūsā ‘a.s dan
menenggelamkan keluarga Fir‘aūn, maka Mūsā ‘a.s berpuasa sebagai tanda
syukur kepada الله.” Maka baginda (RasūlulLāh Ṣ.‘A.W) bersabda
(mafhūmnya): “ Aku lebih utama dengan Mūsā ‘a.s berbanding mereka.”
Baginda kemudiannya berpuasa, dan baginda mengarahkan dengan berpuasa
(pada hari tersebut) [2].”
Sebab itu, dapatlah difahami daripada perbuatan tersebut (puasa)
sebagai tanda syukur kepada الله تعالى atas apa-apa yang telah Dia
anugerahkan pada hari tertentu daripada limpahan nikmat atau penolakan
bencana dan dikira demikian itu pada seumpama hari tersebut setiap
tahun.
Dan, (menyatakan) kesyukuran kepada الله تعالى boleh terhasil dengan
pelbagai bentuk ibadat seperti puasa, sedekah, dan membaca Al-Qur’ān,
dan adakah nikmat yang lebih agung yang telah الله kurniakan kepada kita
selain daripada kelahiran Nabīy Ṣ.‘A.W yang membawa raḥmat pada hari
tersebut? Firman الله تعالى yang bermaksud : “Demi sesungguhnya الله
telah mengurniakan kepada orang-orang yang beriman apabila Dia telah
mengutuskan seorang rasūl untuk mereka ,dia daripada kalangan mereka
sendiri, dia membacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, dan dia
membersihkan mereka, dan dia mengajarkan mereka Al-Kitāb dan ḥikmah, dan
meskipun mereka sebelum (ini) berada di dalam kesesatan yang nyata.” – Sūrah ’Āli ‘Imrān:164
Berdasarkan apa-apa yang telah disebut sebelum ini dan perkara yang
dibangkitkan oleh penyoal, maka sesungguhnya sambutan kelahiran Nabīy
Ṣ.‘A.W itu tidaklah ditegah oleh shara‘, kerana terdapat
padanya penzahiran rasa keseronokan dan kegembiraan dengan kelahiran
Nabīy Ṣ.‘A.W, serta memberikan peringatan kepada umat Islam dengan sīrah
baginda yang mengharum dan jalannya yang sempurna dalam menyebarkan da‘wah islāmiyyah.
Namun begitu, menjadi kemestian bahawa dipelihara pada sambutan
tersebut pegangan yang teguh dengan adab-adab dan pedoman-pedoman Islam
sehingga jadilah ia satu sambutan yang mengandungi maksud sebenar untuk
menegakkan ketamadunan Islam. Misalnya, (aktiviti) pembacaan Al-Qur’ān,
perbanyakkanṣalawat ke atas Nabīy Ṣ.‘A.W, mengadakan
forum-forum ilmiah yang dengannya memberikan peringatan kepada umat
Islam mengenai sīrah baginda Ṣ.‘A.W, jihadnya pada jalan الله, dan juga
memberikan kesedaran kepada mereka dengan sejarah Islam yang
mengumpulkan para mujāhidīn,‘ulamā’ dan awliyā’.
Begitu juga, wajiblah memelihara pada sambutan tersebut daripada
sebarang percampuran antara lelaki dengan perempuan, dan tidaklah
berlaku di dalamnya main-main dan kekacauan atau apa-apa perkara yang
menyalahi ajaran Islam, dan tidak digunakan di dalamnya alat-alat yang
melalaikan dan menghiburkan seperti seruling, drum, dan seumpamanya.
Nota kaki:
[1] Imām As-Suyūtīy r.ḥ (meninggal 911H), Ḥusn-ul-Maqṣid Fī ‘Amal-il-Mawlid, m.s 16, Dār-ul-Kutub Al-‘Ilmiyyah, Beirut,Lebanon
[2] Imām Bukhārīy r.ḥ (meninggal 256H), Ṣaḥīḥ-ul-Bukhārīy, Kitāb ’Aḥādīth-il-’Anbiyā’, nombor 3216
Tidak ada komentar:
Posting Komentar